Thursday, August 20, 2009

PRM Membantah Tindakan Penutupan Pintu Kecil Keluar Masuk Pasar Borong Selayang

Kenyataan Media: 11-08-09

PRM Membantah Tindakan Penutupan Pintu
Kecil Keluar Masuk Pasar Borong Selayang


Parti Rakyat Malaysia (PRM) menyeru Menteri Wilayah Persekutuan Raja Nong Chik memberi perhatian serta mengambil tindakan segera , membatalkan langkah yang dilaksanakan oleh pegawai baru Dewan Bandaraya K.L. di Pasar Borong Selayang. Langkah tersebut telah menutup pintu-pintu kecil keluar-masuk pasar tersedut dua hari yang lalu. Pintu-pintu telah dikimpal.

Pada masa yang sama, Menteri berkenaan harus memastikan perbuatan yang tidak munasabah dan menyusahkan pengguna itu tidak akan berulang lagi.

PRM berpendapat bahawa langkah pegawai DBKL di Pasar Borong Selayang itu telah membelakangkan slogan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak iaitu “rakyat didahulukan ” dan “ mengurangkan kes samun jalanan 20 % ”.

Menurut aduan yang diterima PRM, sebab musabab langkah menutup pintu tidak diketahui.

Akan tetapi, langkah tersebut telah menimbulkan banyak masalah dan kesusahan kepada pengguna. Orang ramai gelisah dan geram kerana sekarang pengguna mesti hendak berpusing jauh mengguna pintu besar untuk ke bank-bank, kedai makan dan kedai-kedai lain yang berada di luar pagar pasar borong, perbuatan ini membuang masa dan tenaga.

Apa yang lebih meresahkan lagi ialah kini keadaan keselamatan amat cemas, setiap hari berlakunya kes-kes samun dan rompak bunuh. Berpusing jauh ke bank-bank, kedai makan dan sebagainya hanya akan meningkatkan perasaan tidak selamat , seterusnya menaikkan peluang pengguna disamun.

Pada hal, semasa pasar borong itu dibina, pintu-pintu tersebut telah dibina untuk memudahkan pengguna yang menggunakan pasar itu. Sebaik saja pengguna keluar dari pasar ialah bank-bank, kedai-kedai makan dan sebagainya, orang ramai berlalu-lalang, keadaan begitu selamat dan memudahkan.

Oleh itu, pengguna mengesyaki langkah tersebut ada udang di sebalik batu, serta mempunyai bau penyalahgunaan kuasa. Apakah pihak berkenaan tidak tahu-mengetahui akan fungsi sebenar pintu-pintu yang dibina itu semasa pasar borong mula-mula didirikan?

Oleh itu, PRM menyeru Perdana Menteri Najib Razak dan Menteri Wilayah Persekutuan Raja Nong Chik bersungguh-sungguh mengambil-berat akan masalah-masalah tertimbul. Jika tindakan tidak membetulkannya, akan meninggalkanlah kesan serius dan kegelisahan terhadap keselamatan harian pengguna serta kesusahpayahan kehidupan mereka. Tindakan hendak diambil segera untuk menyelesaikannya. Tindakan perlu dikenakan terhadap pegawai yang sewenang-wenangnya mengimposekan langkah yang menyusahkan rakyat serta memastikan perbuatan sedemikian tidak akan berulang lagi. Apa lagi langkah-langkah itu telah bertentangan dengan slogan perdana menteri bahawa “Rakyat didahulukan” dan “Samun jalanan dikurangkan sebanyak 20 %”.

Koh Swe Yong

Setiausaha Agung PRM

012-2766551


21B(F) Jalan SJ 6 Taman Selayang Jaya 68100 Batu Caves Selangor Malaysia



11-08-09


人民在先还是官老爷在先



马来西亚人民党总秘书辜瑞荣今天发表文告,呼吁联邦直辖区部长拉惹农吉关注并迅速采取行动,取消士拉央吉隆坡批发公市,俗称大巴杀,在新的一班官员掌管下,于前天开始实施,烧焊封闭出入大巴杀的几个小门的措施,并确保这类不合理并且为难人民的措施今后不再发生。



人民党指出,这样的措施违背首相那吉“人民在先,刚刚才宣布的六大执政纲要之一的“减少20巴先街头抢劫”的口号。



人民党接到公众人士投诉,有关当局为何封闭小门,原因不明。



不过,这个措施引起消费人许多麻烦和不便,也引起公愤。公众和业者要去大巴杀篱笆外的银行和饮食要绕个大圈,只能通过大门进出,费时费力。


更糟糕的是,当今治安严重败坏,谋财害命的犯罪事故一天发生多宗,大巴杀治安又非常不好,公众要绕大圈通过大门进出,只能令消费人更加不安全,被抢劫的巴先率也跟着提高。


其实,大巴杀在建筑时就已设计的那些小门,目的就是为了方便使用者出入。一出小门,就是银行,饮食店和其他商店,人来人往,十分方便和安全。



所以,新措施令人公众怀疑,这样的措施或者另有其他企图,并有滥用权力之嫌。然道这些新的官员不知道设计者当初设计建筑这些门的功能?



因此,人民党呼吁首相那吉和直辖区部长认真看待这类影响人民日常安全和方便作业问题,立刻加与解决,并严励对付有关官员,确保官员不再随心所欲,一上任就实施各种各样不利人民的措施,现在恰好与“人民在先”“减少20 巴先街头抢劫”等头号背道而驰.


马来西亚人民党总秘书

辜瑞荣

012-2766551

No comments: