Tuesday, June 16, 2009

PRM:- Malaysia must adhere to the 1989 Peace Accord with Communist Party of Malaya & permit Chin Peng to return home to Malaysia

Kenyataan Media PRM:- 17/6/2009


Malaysia harus menghormati Perjanjian Perdamaian 2/12/1989 dengan Parti Komunis Malaya (PKM)

&

Benarkan Chin Peng pulang ke Malaysia



Kerajaan Malaysia harus menghormati Perjanjian Perdamaian yang dimeterai antara kerajaan Malaysia dengan Parti Komunis Malaya (PKM) pada 2 Disember 1989 di negeri Thai dan membenarkan Chin Peng pulang ke Malaysia seperti beratus-ratus ahli PKM lain yang telah balik ke negeri ini di bawah Perjanjian Perdamaian tersebut.


Parti Rakyat Malaysia berpendapat Kerajaan Malaysia harus menghormati perjanjian yang dibuat dengan mana-mana pihak jika Kerajaan Malaysia hendak memperlihatkan kewibawaannya dalam mata rakyat sendiri dan mata dunia.


Parti Rakyat Malaysia percaya memandangkan sejarah dan situasi pencapaian kemerdekaan Malaysia dan perkembangan seterusnya, Kerajaan Malaysia ketika berunding dan akhirnya memeterai Perjanjian Perdamaian dengan PKM bukan tidak menghadapi pelbagai reaksi daripada pelbagai golongan dalam negeri.


Walaupun begitu, pemimpin kerajaan yang mengambil langkah untuk berdamai tahu masalah PKM adalah masalah politik dan akhirnya perlu diselesaikan secara politik, justeru itu bertekad mengambil langkah politik untuk menrealisasikan perdamaian dalam negeri ini.


Di bawah suasana pelbagai reaksilah Perjanjian Perdamaian dicapai. Tidak hairanlah jika ada pihak bersuara menyokong dan ada pihak menentang apabila hal Chin Peng timbul di khalayak ramai. Inilah demokrasi.


Apa lagi, selama ini kerajaan beruar-uar hendak membina masyarakat penyayang. Jika kita tidak dapat menerima seorang orang tua dalam pangkuan kita, manalah semangat masyarakat penyayang.


Parti Rakyat Malaysia berpendapat, selepas 50 tahun Malaysia telah merdeka dan selari dengan trend globalisasi, adalah masanya masyarakat dan kerajaan negara ini menerima hakikat bahawa dalam masyarakat demokrasi dan moden, pandangan-pandangan yang berlainan dengan diri kita sendiri harus dibenarkan wujud dan tidak harus disekat.



Hassan Abdul Karim.

Presiden PRM

1 comment:

Unknown said...

How to get free spins on Mega Drive II - Trick-tactic | Trick To Actoe
How do 토토사이트 개설 샤오미 I 메이저놀이터 리스트 샤오미 play Mega Drive II? MegaDrive II has 해외 사이트 three games in 토큰게임 its library that players can enjoy (in some cases, 사설토토 자수 샤오미 the Genesis version). First,