Saturday, April 4, 2015

PRM Bantah Tahan tanpa Bicara Undang-undang Pencegahan Keganasan 2015 (Pota)

31-03-15

PRM Bantah Tahan tanpa Bicara  Undang-undang Pencegahan Keganasan 2015 (Pota)

Parti Rakyat Malaysia (PRM) membantah penghidupan peruntukan  tahan tanpa bicara berterusan  di bawah Undang-Undang Pencegahan Keganasan (POTA) 2015, dan keputusan yang dibuat Lembaga Pencegahan Keganasan tidak boleh dicabar di mahkamah yang dibentangkan kerajaan Barisan Nasional.

Kerajaan BN memberikan alasan penggubalan POTA perlu kerana ada  rakyat Malaysia menyertai kegiatan ganas Negara Islam (IS),Perkembangan keadaan yang  membimbangkan dan   mengancam  ini disebut untuk  menghidupkan kembali  undang-undang  tahan tanpa bicara   ISA ( Akta Keselamatan 
Dalam Negeri 1960) yang telah dimansuhkan.

Apabila ISA dibentangkan di Parlimen pada 1960, wakil rakyat PRM telah dengan kerasnya menolak ISA  kerana perkara tahan tanpa bicara. Tahan tanpa bicara  bukan sahaja  bercanggah dengan  semangat demokrasi  tetapi juga mencabul hak  rakyat.

Kerana tiada peruntukan check dan balance di bawah ISA, wakil rakyat PRM meragui matlamat ISA, seterusnya menyatakan ISA boleh  disalahguna oleh pihak berkuasa untuk menahan aktivis parti politik pembangkang dan  pengkritik lain yang tidak sehaluan pendapat dengan pihak pemerintah, walaupun menteri-menteri Perikatan yang kemudian diluaskan menjadi BN  berkali-kali memberikan jaminan bahawa ISA tidak disalahguna untuk menganiaya mereka, ISA hanya diguna untuk melawan “anasir ganas yang mengancam keselamatan Negara”.

Tetapi hakikat pelaksanaannya sehingga ISA dimansuhkan jelas menunjukkan realiti sebaliknya. Setelah ISA dikuatkuasakan, perkara tahan tanpa bicara diguna menindas ahli parti pembangkang dan pengkritik lain.

 Presiden PRM Sdr Boestamam merupakan wakil rakyat yang pertama ditahan di bawah ISA pada 1963 selain anggota dan pemimpin PRM dan Barisan Sosialis banyak ditahan di bawah ISA. Pada mulanya, aktivis parti khususnya parti kiri ditahan dua tahun, disambung lagi dua tahun  dan seterusnya di bawah ISA atas alasan mengancam keselamatan negara.

Tetapi, lama kelamaan pemimpin parti pembangkang yang menyokong ISA turut ditahan di bawah ISA seperti Lim Kit Siang dari DAP dan Mat Sabu  dari PAS. PAS dan DAP sokong  ISA dengan harapan ISA hanya diguna untuk melawan anasir pengganas. Selepas pertengahan 1970an, pemimpin parti pemerintah termasuk menteri dan elemen jenayah seperti pembuat pasport dan kad pengenalan palsu juga ditahan dengan ISA.

Kuasa tidak ada check and balance

Walaupun Akta Pencegahan Keganasan baru ini mempunyai perkara menyatakan bahawa Akta tidak boleh diguna terhadap parti politik lawan, perintah penahanan diputuskan oleh Lembaga Pencegahan Keganasan, pegawai penyiasat  dilantik  oleh menteri, dan menteri juga memberikan jaminan bahawa POTA untuk menangani ancaman anasir IS, tetapi  prosedur penahanan guna POTA tidak wujud mekanisme check and balance, keputusan  tidak boleh dicabar di mahkamah dan habeas korpus tidak dibenarkan, keputusan bukan ditentukan mahkamah, serupanya kesemua isi POTA dengan ISA.

Oleh itu, pada pandangan PRM,  POTA boleh disalahguna, seperti kita saksikan, Akta Hasutan hanya diguna terhadap pengkritik kerajaan BN, individu pro-BN nampaknya terlepas dan terus bebas bersuara.

Bukan sahaja pemimpin parti pembangkang, aktivis sosial dan hak asasi manusia, ahli akademik dikenakan Akta Hasutan, muktahir ini 5 orang pemberita dan penerbit akhbar Malaysian Insider dikenakan dengan Akta Hasutan.  Keadaan dan tindakan pemerintah jelasnya berat sebelah. POTA sama juga boleh disalahguna seperti ISA dan Akta Hasutan.

PRM hendak tanya, selain peruntukan tahan tanpa bicara atau  penahanan secara pencegahan, pasukan polis tidak ada keupayaan untuk menangani gejala kegiatan IS khususnya dunia yang makin rumit dan kompleks?

Menurut laporan berita, ada tahanan ISA menyertai  IS setelah dibebas. Ini bermakna tahan  tanpa bicara tidak dapat memulihkan individu pro-IS,  keadaan dan wujudnya IS merupakan perkembangan dan fenomena baru, cara operasi dan fikirannya  di luar  amalan yang biasa diterima dan diamal dunia umum. Pendekatan berkesan dan baru perlu difikirkan.

Akhirnya, PRM juga hendak tanya , sekiranya seseorang warga dituduh di bawah POTA atas tuduhan  “menyokong” kegiatan keganasan IS Negara Khalifa, atau hanya menyokong “kegiatan keganasan”, dia tidak dibenarkan mencabar keputusan Lembaga di  mahkamah kecuali mencabar prosedur penahanan tidak diikuti, di mana letak peluang untuk dia mendapatkan pembelaan adil?

Naib Presiden PRM


Koh Swe Yong
0122766551

No comments: