Thursday, May 21, 2009

PRM tidak bertanding PRK Penanti

22-05-09

PRM tidak bertanding PRK Penanti


Jawatankuasa Pusat Parti Rakyat Malaysia (PRM) memutuskan supaya tidak bertanding dalam pilihan raya kecil Penanti semalam, dan menyeru pengundi-pengundi memberi sokongan penuh kepada calon Pakatan Rakyat setelah berbincang tentang pandangan organisasi-organisasi dan individu-individu termasuk pemimpin Pakatan Rakyat Pulau Pinang yang diterima PRM.


Setelah PRM mengumumkan keputusan untuk bertanding dalam PRK Penanti, pelbagai pihak telah menghubungi pemimpin pusat dan pemimpin negeri Pulau Pinang PRM. Antaranya, terdapat pandangan yang memberi sokongan kepada PRM, ada juga pendapat yang menasihati supaya PRM tidak meletakkan calon, sebaliknya memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat.


Walaupun bertanding dalam mana-mana pilihan raya umum dan pilihan raya kecil merupakan dasar PRM, tetapi pandangan dalaman dan daripada luar parti juga menjadi kayu ukuran yang penting semasa PRM membuat keputusan sama ada masuk untuk bertanding atau tidak.


Jawatankuasa Pusat PRM ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada mana-mana pihak yang menghubungi PRM dan memberikan kata-kata nasihat kepada PRM terhadap keputusan PRM bertanding dalam PRK Penanti.


PRM seperti sediakala tetap menentang dasar kapitalis BN yang rakus dan hanya menguntungkan segelintir elit yang berkuasa. PRM amat menghargai teguran dan nasihat seperti tersebut di atas. Pandangan tersebut akan dipertimbangkan dengan serius dalam proses menentukan keputusan PRM. Dalam pada ini, PRM ingin menyeru tenaga-tenaga yang menentang dasar BN ini supaya bersatu dan nyahkan kuasa pemerintahan BN.



(Koh Swe Yong)

Setiausaha Agung

012-2766551


21B(F) Jalan SJ 6 Taman Selayang Jaya 68100 Batu Caves Selangor



22-05-09

致新闻采访主任

人民党决定不参加本南地补选


马来西亚人民党总秘书辜瑞荣今天发表文告公布,马来西亚人民党中央工作委员会昨天讨论了多个团体和个别人士的意见包括槟城民联领袖的意见,决定不派候选人参加槟城本南地补选,并呼吁本南地选民全力支持民联候选人。


文告指出,在马来西亚人民党公布,决定参加本南地补选后,各方面人士联络了人民党中央和槟州负责人,并针对人民党决定参加本南地补选一事提出看法和批评。在这些意见里,有的支持,也有不同意人民党参加补选,并建议人民党支持民联。


虽然派候选人参加全国大选和补选是人民党的既定政策,党内和党外的意见和批评,在人民党作出决定要或不要参选时,也将成为人民党考虑的重要准绳之一。


对这次参加本南地补选课题,马来西亚人民党要在此感激所有联络并给与人民党宝贵意见和批评的各方人士。


人民党一如既往,坚决反对国阵实行的贪婪和只对一小撮当权精英有利的资本主义政策。人民党非常珍惜各方面的意见和批评。这些意见和批评,在人民党做出任何决策过程时,都会受到认真的考虑。最后,人民党呼吁所有反对国阵力量团结一致,否决国阵的执政权。


马来西亚人民党总秘书

辜瑞荣

012-2766551


21B(F) Jalan SJ 6 Taman Selayang Jaya 68100 Batu Caves Selangor

No comments: